Instruktörskurserna är full gång igen i Dauin, så tänkte att jag kunde slänga in en bild från min egen examen! Här är vi, glada kandidater tillsammans med våra instruktörer efter vi blivit godkända. Lätt världens bästa känsla när jag blev godkänd, att ta körkort kan slänga sig i väggen jämfört med lättnaded när jag fick mitt instruktörsdiplom!
 
 
Nu har vi varit i Dauin ett par veckor. Tiden spenderas genom att träna nästan varje dag (eftersom jag är jobblös just nu har jag inte mycket att göra på dagarna, så det nya projektet är att träna), hänga med kompisar och äta god mat. Självklart letar vi också jobb. Mejlar, skickar ut cvn, skriver till bekanta, sätter ut jobbannonser. Vi har faktiskt fått några jobberbjudanden, så nu gäller det att se till att det är bra ställen. Ställen där vi kan tänkas bo och att dykshopen är bra, och att dom håller vad dom lovar med lön och kontrakt.

Dykindustrin kan vara klurig, för ibland stöter man på folk som inte håller vad dom lovar. Dom kan säga en sak i ett mejl, och när man väl har flugit dit och flyttat alla sina saker kan det visa sig att man inte alls har ett jobb där för någon annan kom före. Samma med löner, man kan bli garanterad en viss lön och sen tjänar man inte ens hälften av det. Så det gäller att ha lite koll, se till att få ordentliga kontrakt och en fast position. 

Vi kommer antagligen stanna här tills slutet av september/början av oktober. Sedan kommer vi dra vidare till ett annat ställe som heter Malapascua, för att dyka och leta mer jobb. Vi får se hur länge vi stannar där, antingen blir det ett tag eller så flyger vi nog vidare till något annat land. 
 
Hade bra, tänker på er där hemma!
 

1 kommentarer

emma

16 Oct 2015 17:07

uppdatera dåååå eller, dags nu xx

Kommentera

Publiceras ej