Jag ber hemskt mycket om ursäkt för min extremt dåliga uppdatering. Jag vet att det är många som följer mig där hemma och jag ska försöka skärpa mig! Jag hade inte ens insett att det gått en hel månad sen mitt senaste inlägg, det är lätt att bli lite veckovill här nere. 

Så vad har hänt sedan sist? Jul och nyår spenderades med fina vänner och vi hade galet kul måste jag säga. Någon julkänsla infann sig inte till julafton men det löste sig ganska bra ändå med lite öl och en trevlig utgång. Nyår var som nyår brukar med trevligt umgänge, fyrverkerier och nyårskyssar. Vi har hunnit med en resa till Cebu, där vi spenderade två nätter och hade det väldigt trevligt (det kommer nog komma upp ett inlägg med lite bilder från den lilla semestern). 
 
Vi har dykt på som vanligt, och nu börjar det verkligen ta på utbildningen. Vi checkar av saker på vår att-göra-lista varje dag, för nu vill vi verkligen bli färdiga så vi kan börja fundera på vad vi ska göra med den resterande tiden vi har här. Igår gjorde vi vår equipment exchange, vilket är att man ska klara av att byta all sin utrustning med en annan dykare medans man delar på en tank luft. Nervöst eftersom man blir bedömd, men också superkul när man känner att man klarar av det. Vi hann också med att göra tired diver tow vilket i princip är en simtur på 100 meter. Haken är att du ska dra med dig en dykare med full utrustning och göra det på så kort tid som möjligt. Jag lyckades dock dra ihop en 4 på den vilket kändes ganska skönt! Man blir poängsatt på en skala från 1 till 5, och det gäller att ha ett visst antal poäng för att bli kunna bli certifierad. 

Idag gjorde vi en search and recovery som är en övning som går ut på att du ska hitta något med hjälp av ett sökmönster och en kompass. I det här fallet ska du hitta ett viktbälte men i en riktig situation handlar det om en medvetslös dykare. Du ska sedan ta upp viktbältet genom att använda dig av knopar och en smb (en slags uppblåsbar påse som fungerar som signal för att visa båtar att det finns dykare som är på väg upp). Det gick jättebra och var väldigt roligt faktiskt! Något som gick mindre bra var min räddning som jag skulle göra på Emma senare när jag fann henne "medvetslös" på botten, men det är sånt som händer och det är bara att försöka igen! 
 
Ikväll är det lite slöhäng och biljard på Chillis som gäller, och imorgon är planen att hoppa i poolen och träna på våra demonstrationer. Uppdateringen kommer vara bättre från och med nu, det lovar jag. Hoppas alla har det bra där hemma, pussar och kramar till er tappra själar som har fortsatt kika in här!
 

2 kommentarer

Jennie

18 Jan 2015 18:13

BILDEN! Aaah snart kommer vi! <3

Svar: Åh det kommer bli alldeles fantastiskt! <3
ebbaisabellas.blogg.se

Gunnar & Marianne

20 Jan 2015 10:33

Hej !
Du verkar ha det bra ! Här på gatan har vi det också bra men vattnet är något kallare i Vänern. Just nu är det på nollan och ca 5 cm snö. Tror du att det finns nåt jobb som båtförare med tjänstebostad på stranden där nere ?
Ha de gött !
Marianne och Gunnar

Svar: Hej! Jag har det jättebra, soligt och varmt :)Jag ska kolla med våra båtkaptener imorgon och se om dom har någon plats ledig. Om inte så får ni bara hålla ut till den svenska sommaren kommer tillbaka!
Kram på er!
ebbaisabellas.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej