Snabb bild tagen med datorn på min utsikt just nu, sitter i baren på ett resort som heter Atmosphere och dricker en kall cola. 
 
Hejhejhej, länge sedan sist! Just nu befinner jag mig inte hemma i Moalboal, utan jag har rest till en annan ö som heter Negros. Anledningen till att jag är här är för att det är här jag ska göra min instruktörskurs i maj, och jag ville kolla läget innan. Min pojkvän Sam (för er som inte vet så har jag för några månader sedan lyckats snappa åt mig en engelsk instruktör) är också här och gör sin Staff Instructor (en staff instructor lär divemasters bli instruktörer) så självklart ville jag åka ner och hälsa på under dom tre veckor som han är här. Det passar alldeles perfekt att han gör sin kurs nu, för det betyder att jag kan sitta med på kursen och se hur den går till innan jag själv ska klara av all stress som instruktörskandidater måste stå ut med! Jag kommer också slappa ganska mycket och så kommer jag dyka såklart! Jag kommer alltså inte guida några dykare, utan bara dyka för skojs skull vilket ska bli kul. Det ska bli så spännande att testa på dykningen här då den ska vara helt annorlunda emot hemma i Moalboal. 

Idag har jag t.ex. fått vara med på ett dyk där jag fick låtsas vara elev, så man gör skills som ingår i Open Water-kursen men man får tilldelade "problem". Man låtsas alltså att man inte klarar av att göra en skill eller att man gör den fel och det är då upp till instruktören att rätta dessa fel. Det gäller för instruktören att vara alert och ha otrolig kontroll över sina elever, för det kan snabbt gå hemskt fel och bli farligt. Idag var extra spännande då det var dåliga förhållanden, vi hade dålig sikt och det var ordentligt strömt så det gällde att hålla sig fast i något för att inte driva iväg. Jag har också fått agera som en person som aldrig har dykt förut i hela sitt liv, då kandidaterna skulle träna på att hålla en kurs som heter Discover Scuba Diving. Det är som ett "prova-på-dyk" och det betyder alltså att man i princip inte kan någonting när man hoppar i vattnet. Det är alltid kul att ställa till med problem för kandidaterna, så det såg vi till att de fick gott om! 

Just nu är det en föreläsning på gång som jag hoppade över. Jag ska ändå göra allt det sen, och teorin känns inte så värd att sitta med på då jag har ganska bra koll på den redan. Däremot vet jag att jag kommer få tillbringa mer tid i poolen och i havet som elev vilket jag ser fram emot. Kursen kommer vara klar om en vecka ungefär, så då kommer jag och Sam bege oss tillbaka till Moalboal. Vi kommer ändå komma tillbaka hit snart, så det känns okej att återvända till Moalboal även fast vi trivs så bra där vi är nu. Resortet som vi bor på är helt fantastiskt, alla som jobbar vare sig som instruktör, divemaster eller i baren är så otroligt professionella. Jag håller tummarna för att Sam ska lyckas få sig ett jobb här, och i framtiden kanske också jag då jag är färdig instruktör. Det är verkligen ett bra ställe med folk som vi båda gärna skulle jobba för. 

Det var en liten uppdatering från mig, så ni vet vart jag befinner mig just nu! Hoppas ni har det bra hemma, jag har hört att våren är på väg? Håller tummarna för er!
 

Kommentera

Publiceras ej