Att säga att igår natt var händelserik är en ganska bra beskrivning. Vi var nämligen med om ett inbrott i vårt hus. Som västerlänning här är en väldigt utsatt, då lokalbefolkningen är fattig och vissa tar till sådana drastiska åtgärder som att stjäla från andra. Emma och jag blir speciella måltavlor då vi är två unga tjejer som bor ensamma i ett hus som ligger lite avskilt. Som tur var gick allt bra och inget blev stulet, men vi blev väldigt skrämda och chockade.
 
Det är en sak om en skulle komma hem till ett hus som en kan se att någon har rotat igenom, men att vakna som jag gjorde, av att någon att stuckit in en lång pinne med en krok på genom fönstret som är en halvmeter ifrån min säng och var i full färd med att fiska upp väskor är obehagligt. Det tog ett tag innan jag ens förstod vad som hände men när jag väl gjorde det började jag skrika på puckot och då försvann pinnen illa kvickt. Men sedan kom idioten tillbaka två gånger! Han var antagligen påverkad, då en halvsmart nykter tjuv inte gör så. Vi skrek ännu mer på honom och tillslut försvann han (eller dom, vi vet inte hur många som var utanför) när vi sa att vi ringde till polisen. Det var otroligt obehagligt, och när väl min adrenalinkick som först gjorde mig förbannad försvunnit satt jag och Emma på vårt köksgolv med alla lampor släckta och darrade som asplöv. Vi ringde först till vår hyresvärd som inte svarade, sedan till min pappa som inte heller svarade. Till slut fick vi tag på vår intruktör (hon är världens bästa) som gick från sitt boende och hämtade min pappa och farbror (det är så otroligt skönt att de är här just nu, snacka om tur i oturen). De tre kom sedan och hämtade oss och vi spenderade resten av natten i ett hotellrum på vårt dykresort. Inbrottet hände ungefär vid 01.20, och klockan hann bli 05.00 innan jag lyckades somna. 
 
Det är så tråkigt när människor förstör så för varandra. Det är inte roligt att behöva vara rädd när en ska gå och lägga sig. Så idag har vi tagit till flera åtgärder. Vi har pratat med polisen och de har lovat att detta inte ska hända igen medan vi bor här då de ska patrullera runt området och visa att de finns. Vi har satt upp galler för fönstrena som inte hade det sedan tidigare. Våra grannar har fått reda på vad som har hänt och vi har lovat att gallskrika för fullt om det skulle hända igen. Vi har också fått en massa bra nummer att ringa om vi skulle misstänka något eller om någon skulle komma och hälsa på oinbjuden igen. Vi ska också skaffa pepparspray som vi kan använda om det skulle behövas. Inatt ska vi sova hemma och just nu känns det lite läskigt men ändå helt okej. Det är som om en trillar av en häst - det är bara sitta upp igen och bli av med rädslan. Sedan är sannolikheten för att det skulle hända två nätter i rad otroligt liten, speciellt nu när det blivit sådant pådrag med polis och ökad säkerhet. 
 
Nu gäller det bara att blicka framåt och försöka lära sig från det som har hänt. En sak är säker - vi kommer inte vara så naiva och godtrogna i framtiden. Imorgon är en ny dag, och vi ska dyka med min farbror, vilket ska bli jättekul! Han har aldrig testat på det tidigare så det kommer bli spännande.
 
Oroa er inte där hemma i Sverige, läget är under kontroll och vi blir väl omhändertagna!

2 kommentarer

Anonym

27 Nov 2014 16:03

Vilken tur i oturen att ni har dem hos er nu! Hälsa pappa att han får dyka försiktigt och att han har en toppenguide med sig! Kramar till dig från mig och William och hälsa till dem!

Svar: Det ska jag säga till honom! Kramar!
ebbaisabellas.blogg.se

Elin

27 Nov 2014 20:10

Ta hand om er! <3

Svar: kram! <3
ebbaisabellas.blogg.se

Kommentera

Publiceras ej